Posted by : Cak_Son
Minggu, 11 Januari 2015
Poin Poin Penting dalam Pembahasan Pemerolehan Bahasa Pertama
Pemerolehan Bahasa
Apakah itu pemerolehan bahasa? Menurut Mangantar Simanjuntak
(1987), pemerolehan bahasa ialah proses yang
berlaku di dalam otak
seseorang kanak-kanak (bayi) sewaktu memperoleh bahasa ibunya (pertamanya).
Pemerolehan
bahasa bermula pada peringkat bayi melalui perlakuan dan kecekapan pancaindera pendengaran dan pertuturan.
Proses perlakuan ini melibatkan aktiviti pemahaman dan penerbitan
manakala proses kecekapan pula melibatkan pengetahuan
bahasa dan penguasaan tatabahasa secara tidak sedar.
Terdapat 3
bagian pemerolehan
bahasa yang diperoleh
kanak-kanak secara serentak yaitu
pemerolehan sintaksis, semantik dan fonologi.
Konsep Pemerolahan Bahasa
KONSEP BAHASA PERTAMA = PERTAMA DIKUASAI
= BAHASA KELUARGA
=
TANPA SADAR
=
TIDAK FORMAL
Teori Pemerolehan Bahasa
Pada dasarnya terdapat 2
aliran pemikiran utama bila kita
memperkatakan tentang pemerolehan bahasa.
Satu dinamakan aliran behaviorisme dan satu lagi dikenali sebagai
mentalisme.
2 lagi teori/pendekatan yang sering
dikaitkan dengan pemerolehan bahasa ialah teori/pendekatan kognitif dan teori/pendekatan interactionist.
Teori Behaviorisme (Skinner)
Bahasa adalah proses perilaku dan mementingkan satu rangkaian turutan sebab
dan kesan yaitu hasil operasi rangsangan dan gerak balas.
Bahasa adalah perilaku dan individu banyak belajar melalui pengalaman
dari pada otaknya.
Pemerolehan kemahiran bahasa memerlukan latihan dan perlu
dijalankan secara kerap karena kemahiran bahasa dipandang
sebagai kebiasaan.
Bahasa dikuasai melalui proses pengulangan.
Kanak-kanak belajar secara tidak formal melalui proses peniruan. Mereka menguasai bunyi-bunyi dan menyebut
perkataan-perkataan yang telah mereka dengar berulang
kali sehingga mereka dapat
menyebutnya menjadi ayat-ayat yang lengkap.
Bloomfield menyokong aliran ini dan berpendapat bahwa bahasa ialah satu tingkah laku manusia yang sama dengan tingkah laku manusia yang lain. Bahasa dilahirkan akibat gerak balas daripada rangsangan.
Aliran ini berpendapat bahwa pengukuhan dalam pengajaran dan pembelajaran sangat penting yaitu dengan memberi ganjaran kepada kanak-kanak apabila mereka memberikan gerak balas yang betul. Ganjaran akan dapat membentuk perlakuan berbahasa yang dikehendaki dan berterusan.
Teori Mentalisme
(Chomsky)
Teori Mentalis beranggapan bahasa adalah pengetahuan yang dihasilkan oleh satu proses dalam otak.
Bahasa sebagai satu aktiviti mental yang merupakan satu kebolehan semula jadi manusia.
Manusia dilahirkan dengan alat-alat penguasaan bahasa dan manusia
boleh menguasai sesuatu bahasa yang didedahkan kepada mereka (We are
born
with a Language Acquisition Device (LAD) and access to Universal Grammar (UG).
Penyataan ini disokong oleh Lenneberg (1967).
Menurut beliau, perkembangan bahasa adalah mengikut jadual secara biologis bukan datang daripada rangsangan dan gerak balas.
Kanak-kanak berkeupayaan membuat rumusan dan peraturan bahasanya
sendiri tanpa mempelajarinya terlebih dahulu
bermula ketika bersuara hingga boleh mencipta ayat yang lengkap.
Perkembangan terus berlaku sehingga mereka berumur 4 hingga 5
tahun. Perkembangan bahasa berkait rapat dengan proses mental dan bukan mekanikal semata-mata.
Teori/Pendekatan Kognitif (Piaget)
Teori ini menekankan fungsi
otak dan fikiran dalam
proses pembelajaran.
Kanak-kanak sejak dilahirkan dibekalkan dengan satu alat dalam otak
yang membolehkan mereka memahami bahasa yang didengar. Pembelajaran sebagai satu proses pemikiran dan bukan sekadar satu pembentukan kebiasaan (mekanikal).
Perubahan tingkah laku hasil daripada
proses kognitif
yang berlaku dalam diri manusia. Proses berfikir
manusia melibatkan operasi mental dengan tujuan
untuk menghubungkan berbagai-bagai idea, memahami konsep, membuat kesimpulan atau mendapatkan pengertian baru.
Pemerolehan
bahasa dilihat dari perspektif konteks perkembangan intelek kanak-kanak.
Struktur linguistik hanya timbul jika kanak-kanak telah ada asas
kognitif—contoh: sebelum boleh faham struktur bahasa perbandingan, mereka perlu ada kebolehan konsep tentang perbedaan saiz.
Menurut Piaget paling jelas wujudnya perhubungan ini ialah
diperingkat awal (0 – 18 bulan) – Intelligence Sensory motor.
Pendekatan Kognitif
Jean Piaget : Perkembangan bahasa berkaitan dengan perkembangan
kognitif
Sensorimotor
(0-2 years)
|
Preoperational
(2-7 years)
|
Concrete
(7-11 years)
|
Motor &
reflex action
Here and now
|
Make sense of reality – mental
representation of objects
|
Logic- concrete
level
|
Vocalizations One
word/holophrastic stage development
|
2-word stage
(pivot grammar)
Telegraphic
stage Complex language development
|
Increasingly
more
complex language
|
Teori/pendekatan Interaksionalis (Halliday)
Kanak-kanak
perlu didedahkan kepada interaksi linguistik.
Kanak-kanak
menguasai
bahasa kerena keperluan untuk berinteraksi dalam situasi sosial dan persekitaran untuk memenuhi
keperluan mereka.
Seterusnya
kanak-kanak menyadari bahwa fungsi ujaran
bukan semata-mata untuk
berinteraksi bahkan
untuk menyampaikan maklumat kepada
orang lain.
Pada
peringkat ini, mereka mula menyadari bahwa pentingnya pengetahuan tatabahasa supaya apa yang disampaikan dapat difahami oleh
orang lain.
Situasi sosial penting
dalam pemerolehan bahasa
kanak-kanak dan
interaksi sosial pula penting untuk membentu
kanak-kanak menguasai
peraturan-peraturan bahasa.
Pendekatan Interactionist
Pembelajaran bahasa ialah satu proses sosialisasi.
Pembelajaran berlaku melalui interaksi dengan orang lain cotohnya: input dari penjaga – eg motherese (pertuturan yang perlahan, (pitch)
yang tinggi, kosakata yang terhad, ayat ayat yang lebih pendek, pengulangan).
Vygotsky- interaksi sosial penting untuk perkembangan kognitif –kanak-kanak menggunakan bahasa
untuk ‘berfikir’ tentang dunia sekeliling
mereka.
Pembelajaran L1 memerlukan kebel bagian expressions/ ungkapan
Sistem yang boleh menghasilkan ayat yang infinit/pelbagai.
Kebolehan untuk memahami pelbagai ayat & memahaminya mengikut konteks.
Pola fonologi, morfologi, sintaks, semantik & pragmatik; tahu bila hendak bercakap, mendengar dan lain-lain.
Membuat dirinya difahami & memahami.
Peringkat-peringkat L1
Babbling – bermula pada usia kira-kira 6 bulan. Biasanya bermula
dengan label yg serupa & mudah & beberapa bulan kemudian
terdapat ulangan label berlainan & yang lebih sukar.
2. Peringkat satu
perkataan
Lebih kurang 1 tahun.
Perkataan yang berstruktur
mudah - fokus kepada orang
sekeliling yang rapat seperti ibubapak, & adik beradik &
benda-benda yang biasa disekitar..
Biasanya perkataan yang
sama digunakan utk konsep yang serupa
seperti: ‘kucing’ untuk semua binatang (overextension).
3. Peringkat dua perkataan
Waktu kira-kira
20 bulan.
Seperti ‘mak balik’,
‘ayah masuk’,
Biasanya mereka ada 50
perkataan (identify some of
the words)
4. Lebih dari 2 perkataan
Biasanya di antara usia
2 – 2 setengah tahun.
Ujaran lebih kompleks.
Related Posts :
- Back to Home »
- Linguistik , Psikolinguistik »
- Pemerolehan Bahasa Pertama